Op 26 februari j.l. heeft de Gemeenteraad Wijdemeren uitleg gekregen van de Projectleider van de Provincie over de gang van zaken wat betreft de NRD, de vaarverbinding Hilversums kanaal – Loosdrechtse plassen en de MER. De raad heeft op 16 januari j.l. bij Wethouder de Kloet aangegeven dat zij de NRD niet konden goedkeuren.
De Raad had documentatie te laat ontvangen en hebben te weinig informatie van de wethouder ontvangen om tot goedkeuring van de NRD over te gaan.
Het was erg goed om te zien dat er zo veel interesse was, ook bij onze leden. De Projectleider gaf een presentatie via uitleg op dia’s.
Er is nog veel onduidelijk, dat kon je opmaken uit de vragen die gesteld werden door de raadsleden. Vooral de Lokale partij en de VVD hadden kritische vragen. Maar op de vraag, wat zijn de meetbare criteria om de natuurwaarden van de varianten van de vaarverbinding te beoordelen daar werd helaas niet verder over doorgevraagd. Het is toch wel belangrijk hoe varianten van de vaarverbinding beoordeeld worden en door welke zogenaamde experts dit is gebeurd? Het gebruik van kleurtjes en het ontbreken van duidelijk meetbare criteria bij het bepalen van de effecten op natuur, drinkwaterfunctie, investeringskosten, doelbereik/baten en beleving bewoners, riep vragen op bij de raadsleden.
Op de vraag, “waarom gaat de MER varianten van de vaarverbinding onderzoeken waarvan duidelijk is dat er te veel natuurschade zal worden veroorzaakt? Antwoordde de projectleider; “Hoe meer keuze de raadsleden hebben na de MER, hoe beter zij een afweging kunnen maken welke variant het zal worden”?
De Gemeenteraad wordt verantwoordelijk of en welke variant van de vaarverbinding er uiteindelijk gekozen gaat worden. Deze keuze zou zomaar volgend jaar gemaakt kunnen worden.
De vragen die wat ons betreft o.a. ook door de experts van Sweco onderzocht zouden moeten worden bij het maken van de MER zijn de volgende:
- Willen de recreanten anders dan de watersportondernemers een kanaal door Natura 2000 gebied de Loenderveense Plas? (wij vragen om een objectieve enquête in Oud-Loosdrecht, niet alleen bij de watersportondernemers.)
- Gaat een kanaal daadwerkelijk de economie van Loosdrecht een oppepper geven, zoals wordt gesteld in de NRD? Komt hiervoor er een gedegen onderzoek?
- Is er voldoende parkeergelegenheid om toeristen vanuit b.v. Amsterdam te ontvangen? Langs de N201 (Ottenhome), Moleneind (Docks), Horndijk, Veendijk, Oud-Loosdrecht? Waar moeten al die extra auto’s parkeren?
- Wordt de vaarverbinding “Electric Only” ? Zoals in het gebiedsakkoord wordt geschreven.
- Hoe gaat de Gemeente Wijdemeren, Electric Only varen handhaven, als handhaving op het water nu al te kort schiet!
- Wat wordt de wachttijd bij de nieuwe sluis(zen) voor deze vaarverbinding ? (m.a.w. wordt deze nieuwe vaarverbinding door middel van nieuwe sluis(zen) werkelijk sneller/korter)? Gaat Sweco dit onderbouwen met een gedegen onderzoek?
- Gaat Sweco alle heulen en sluizen en doorgangen aan de Loosdrechtse plassen en de Vuntus onderzoeken? Welke sluizen, doorgangen, heulen zullen worden opgeknapt?